Vragen over tekstschrijven? Neem contact op met Liesbeth.
Wat is een zoekresultaat? Definitie en uitleg
Als SEO-specialist of contentmarketeer is het analyseren van zoekresultaten een belangrijk onderdeel van je werkzaamheden. Maar wat zijn zoekresultaten eigenlijk? En wie bepaalt eigenlijk de volgorde? In dit blog leggen we de opbouw van zoekresultaten, het verschil tussen organische en gesponsorde resultaten, en de invloed van SEO uit.
Dit blog in 10 seconden:
- Zoekresultaten bestaan uit de URL, SEO-titel en meta-beschrijving.
- Er is een onderscheid tussen organische (niet-betaalde) en gesponsorde (betaalde) resultaten.
- Zoekresultaten zijn gerangschikt op relevantie door het Google-algoritme.
- Slechts minder dan 1% van de zoekers klikt op een zoekresultaat op pagina 2 en verder.
- SEO kan helpen om een website hoger te laten scoren in de zoekresultaten.
Wat is een zoekresultaat?
Een zoekresultaat (Engels: search result) verschijnt nadat je een zoekwoord hebt ingevuld in een zoekmachine. Makkelijk gezegd: het zijn de websites die tevoorschijn komen als je iets googelt.
De elementen van een zoekresultaat
Een zoekresultaat bestaat in ieder geval uit drie elementen.
Bovenaan zie je de website-URL. Je ziet de volledige URL of zogeheten breadcrumbs, zoals hierboven. Daaronder zie je de iconische blauwe titel, het meest opvallende onderdeel van een zoekresultaat. Vaak wordt deze regel ook SEO-titel genoemd. Onderaan staat een beschrijving van de webpagina. Dit noemen we ook wel de meta-beschrijving of meta-description.
De URL, SEO-titel en meta-beschrijving zijn de basiselementen. Google experimenteert met extra toevoegingen. In ons artikel over SERP-elementen geven we een uitgebreide uitleg over de extra elementen van zoekresultaten en de zoekresultatenpagina.
Het verschil tussen organische en gesponsorde resultaten
Organische resultaten zie je omdat Google denkt dat ze de beste oplossing bieden voor jouw zoekvraag. Gesponsorde resultaten zijn de advertenties bovenaan en onderaan de pagina.
Betaalde zoekresultaten
De bovenste resultaten zijn betaalde advertenties. Je herkent ze aan het dikgedrukte ‘Advertentie’ voor de URL. Bedrijven betalen geld om hier te staan bij bepaalde zoekopdrachten. Onderaan de SERP staan vaak ook nog zulke betaalde resultaten.
Organische resultaten
De rest van de resultaten zijn organische, oftewel niet-betaalde zoekresultaten. Deze ‘gewone’ resultaten zijn gerangschikt door het algoritme van Google op basis van relevantie.
Volgorde van zoekresultaten
Buiten de advertenties zijn de zoekresultaten dus gerangschikt op relevantie. Dat betekent dat de kans groot is dat je het meeste hebt aan het eerste resultaat. Als je verder naar beneden scrollt, zie je dat de resultaten steeds minder goed bij je zoekopdracht passen.
Wist je dat slechts minder dan 1% van de zoekers klikt op een zoekresultaat op pagina 2 en verder?
Tip: stappenplan voor het schrijven van SEO-teksten
Kun je invloed hebben op waar je website staat in Google?
Jazeker! Je kunt je website en pagina’s optimaliseren, zodat zoekmachines beter kunnen zien dat jouw site relevant is. Dit doe je met SEO (Search Engine Optimisation of zoekmachine-optimalisatie). SEA bestaat ook – dat is Search Engine Advertising. Hiermee optimaliseren bedrijven hun betaalde advertenties.
SEO houdt zich alleen bezig met het verbeteren van organische zoekresultaten. SEO bestaat uit verschillende aspecten, waaronder:
- Content maken die goed rankt in de zoekmachine en die tegelijkertijd voldoet aan de zoekintentie van degene die de zoekopdracht uitvoert.
- Zorgen dat je website goed wordt geïndexeerd en de sitebezoeker de beste gebruikerservaring biedt.
- Laten zien dat jouw website relevant is, door relevante en waardevolle externe links.
Meer weten over hoe jouw website als zoekresultaat bovenaan komt te staan? Check onze pagina over wat wij als SEO-bureau doen.