Wat is een webtekst? Voorbeeld van een goede webtekst

wat is een webtekst precies?

Een webtekst (of website-tekst) is een tekst die op een website wordt gepubliceerd. Bij het schrijven van een webtekst houd je rekening met de manier waarop online teksten worden gelezen. Een goede webtekst wordt afgestemd op de juiste doelgroep en houdt rekening met zoekmachine-optimalisatie

In dit blog lees je wat een webtekst precies is, wat de basisregels voor een goede webtekst zijn en deel ik een voorbeeld van een goede webtekst. 

Dit blog in 30 seconden:

  • Webteksten zijn uniek, afgestemd op de doelgroep en geoptimaliseerd rondom keywords.
  • Lezers scannen webteksten in een F-patroon, wat betekent dat teksten goed gestructureerd moeten zijn.
  • De basisregels voor een goede webtekst omvatten helderheid, bruikbaarheid van titels en subtitels, sterke opbouw, interne links en een duidelijke Call To Action (CTA).
  • Afbeeldingen kunnen de tekst versterken en complexe problemen eenvoudiger maken.
  • Elke webtekst moet een duidelijk doel hebben, afhankelijk van de customer journey.

Definitie van webtekst

De term webtekst is eenvoudig uit te leggen: het is tekst die op een webpagina staat, in een tekstblok of in afbeeldingen. De beste webteksten zijn uniek, afgestemd op de doelgroep en geoptimaliseerd rondom een set keywords. Een webtekst wordt ook vaak content of webcontent genoemd. 

Vaak staan in webteksten links naar andere pagina’s. Deze links verwijzen naar relevante extra informatie. Interne links sturen de bezoeker naar een andere pagina op hetzelfde domein. Externe links verwijzen naar andere websites. 

Hoe schrijf je een goede webtekst? 

Een goede webtekst doet wonderen. Het is de sleutel tot meer traffic en betere conversie. 

Maar hoe schrijf je een goede webtekst? Het belangrijkste dat je moet weten: de manier waarop bezoekers webteksten lezen, is anders dan hoe ze een boek lezen.  Je kunt er ook voor kiezen om de webteksten te laten schrijven

Mensen scannen een website en bekijken de teksten in een F-patroon. Ze lezen de tekst dus niet grondig van begin tot eind, zoals bij een boek. Daarom moet je website-teksten goed structureren en voorzien van pakkende titels, opsommingslijsten en korte alinea’s.

Dit zijn de basisregels voor een goede webtekst

  • De tekst is helder en ‘to the point’
  • Vermijd onnodig gebruik van moeilijke en dure woorden
  • De tekst heeft een duidelijke inleiding 
  • Er wordt gebruik gemaakt van titels en subtitels
  • De tekst heeft een sterke opbouw en begeleidt de bezoeker 
  • De tekst is voorzien van interne links
  • Er is een duidelijke CTA 

Voorbeeld van een goede webtekst

Ga je een webtekst schrijven en ben je op zoek naar een goed voorbeeld? Hieronder geven we een goede opzet. Natuurlijk is iedere webtekst anders, maar er zijn een aantal elementen die in iedere webtekst en webpagina terugkomen.

Titel 

Iedere webtekst (en webpagina) moet een titel hebben. In de eerste plaats om de bezoeker aan te spreken; met een goede titel grijp je namelijk de aandacht van de lezer. In de tweede plaats schrijf je een goede titel om zoekmachines duidelijk te maken waar je webtekst over gaat. 

De titel moet een H1-tag krijgen. Werk je met WordPress? Dat kun je dit gewoon in de WordPress editor selecteren. De html-code voor de H1 is: <h1>titel</h1>. 

Inleiding

In de inleiding spreek je je doelgroep aan. Een inleiding is geen samenvatting van je pagina. Beschrijf het probleem van je doelgroep en stuur naar de oplossing die je te bieden hebt. Door het probleem te beschrijven met herkenbare voorbeelden zorg je ervoor dat de lezer zich herkent in de tekst.  

Tip: laat je teksten altijd redigeren.

Tussenkopjes en alinea’s

Niemand houdt ervan om een gigantische lap tekst te lezen. Daarom moet je teksten goed structureren en voorzien van pakkende titels, opsommingslijsten en korte alinea’s.

Tussenkopjes zijn de perfecte manier om je webtekst te structureren. Door de titels een H2- of H3-tag te geven, ontstaat er een hiërarchie en witruimte. Daardoor wordt je tekst beter leesbaar. 

Afbeeldingen

Afbeeldingen kunnen je tekst nóg sterker maken. Een infographic kan een complex probleem in een oogopslag uitleggen. Afbeeldingen breken je webtekst niet alleen op – je helpt de bezoeker ook om je tekst beter te begrijpen.  

Duidelijk doel

Iedere webtekst moet een duidelijk doel hebben. Voordat je begint met schrijven, moet je jezelf afvragen: wat wil ik dat de bezoeker doet? Dit heeft voor een groot deel te maken met de customer journey. Stel dat je website-teksten schrijft voor je eigen bedrijf. Dan hebben verschillende teksten verschillende doelen.

  • Schrijf je een webtekst waarin je je product of dienst verkoopt? Dan is het doel verkopen. Hier moet je de CTA op afstemmen. 
  • Schrijf je een informatief artikel? Dan is het doel informeren. De bezoeker is waarschijnlijk nog niet klaar om te kopen.  Hier moet je de lezer een CTA naar de volgende stap in de funnel krijgen.

Interne links

Het maakt niet uit welk doel je hebt met je webtekst – je moet altijd interne links toevoegen. Verwijs naar relevante pagina’s binnen je eigen site. Met interne links help je de bezoeker om op de juiste pagina te komen. Bovendien geven interne links ‘waarde’ door van de ene pagina naar de andere pagina. Hier vind je meer informatie over links

Website-teksten kunnen een bedrijf maken of breken

Goede webteksten genereren traffic en zorgen voor een hoger conversiepercentage (en dus meer leads). Mensen scannen een website en lezen de teksten in een F-patroon. Hier moet je je teksten op aanpassen. Slechte website-teksten verlagen het vertrouwen van je bezoeker.

Een goede webtekst bevat:

  • een titel
  • een inleiding
  • subtitels en alinea’s
  • afbeeldingen
  • een duidelijk doel
  • interne links

 

wat-is-een-webtekst-infographic