Wat is een USP? Betekenis en heldere uitleg

wat is een USP

In de marketingwereld gaat het vaak over USP’s. Maar wat is een USP? Wanneer is een USP goed, of juist slecht? En wat zijn de voordelen? Wij vertellen je er alles over.

Dit zijn de belangrijkste punten uit over USP’s:

  • USP staat voor Unique Selling Point.
  • Goede USP’s zijn concreet, uniek en onderscheidend.
  • Slechte USP’s zijn te algemeen en niet onderscheidend.
  • USP’s helpen klanten kiezen tussen bedrijven.
  • USP’s geven bedrijven richting bij doelen, doelgroep en website-teksten.

USP’s (Unique Selling Points) zijn unieke eigenschappen van een product of dienst die onderscheidend zijn. Goede USP’s zijn concreet, uniek en onderscheidend. Ze helpen klanten kiezen en bedrijven om hun doelen, doelgroep en website-teksten te bepalen.

Betekenis USP

Een Unique Selling Point is een unieke eigenschap van een product of dienst. Hiermee benadrukt een bedrijf zijn onderscheidend vermogen. USP’s zijn de redenen waarom potentiële klanten voor juist dat bedrijf moeten kiezen, en niet voor een concurrent met vergelijkbare producten of diensten.

De afkorting USP staat voor Unique Selling Point of Unique Selling Proposition. De Nederlandse vertaling is ‘uniek verkoopargument’. Meestal wordt de Engelse term gebruikt, ook in Nederland.

Andere benamingen zijn Unique Value Proposition (UVP) en Unique Buying Reason (UBR), maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer.

Wat zijn goede USP’s?

Wat een goede USP is, hangt uiteraard van het bedrijf af. Meestal benoemt een Unique Selling Point bijvoorbeeld unieke functies, lage prijs, bijzonder hoge kwaliteit, of uitstekende service. Soms wordt ook de jarenlange ervaring aangehaald, of juist de nieuwe frisse blik.

Moet je zelf Unique Selling Points opstellen? Stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Is dit concreet?
  • Is dit uniek?
  • Is dit onderscheidend?

Is het antwoord op deze vragen ‘ja’? Dan heb je waarschijnlijk een goed uniek verkoopargument gevonden dat jouw doelgroep aanspreekt.

Wat is een slechte USP?

De grootste valkuil is een te algemene USP. Het liefst is een Unique Selling Point concreet, uniek en onderscheidend.

Een schildersbedrijf dat als USP ‘goede kwaliteit’ heeft, gaat daar geen klanten mee winnen. Dat is geen Unique Selling Point, dat is een basisvoorwaarde voor een fatsoenlijke dienst. Maar als dat bedrijf zegt: ‘We werken alleen met dit A-merk voor het beste resultaat’? Dat is al een stuk interessanter!

Waarom zou een bedrijf USP’s opstellen?

Unique Selling Points zijn eigenlijk onmisbaar op twee manieren: voor de klant en voor het bedrijf.

Voordeel voor de klant

Potentiële klanten hebben enorm veel keuze. In principe heeft bijna ieder product en iedere dienst meerdere aanbieders. Heldere USP’s helpen klanten kiezen. Als de USP’s van een bedrijf aansluiten bij de wensen van een potentiële klant, is hij of zij eerder geneigd om daar de aankoop te doen.

Stel dat iemand met een kleine portemonnee zoekt naar een bepaald product. Ze vindt twee bedrijven interessant. Bedrijf A heeft prominent in beeld staan dat ze gegarandeerd de allerlaagste prijs bieden. Bedrijf B geeft juist hoog op over hun duurzame productie en verpakkingen. Deze klant kiest eerder voor Bedrijf A, omdat die USP beter aansluit bij haar wensen. De USP van Bedrijf B is interessant voor andere potentiële klanten, maar niet voor haar. Een klant die duurzaamheid belangrijk vindt, kiest waarschijnlijk eerder voor Bedrijf B.

  • Unique Selling Points helpen klanten kiezen tussen bedrijven.

Voordelen voor het bedrijf

Ook voor bedrijven zijn duidelijke Unique Selling Points belangrijk. Sterker nog: op veel vlakken zijn heldere USP’s de basis van een solide bedrijfsvoering.

Ten eerste geven unieke verkoopargumenten richting aan bedrijfsdoelen. Om hun Unique Selling Points te behouden of te verbeteren, moeten bedrijven namelijk hun werkwijze erop aanpassen. Goede USP’s werken door in alles wat het bedrijf doet. Heeft een bedrijf geen of vage Unique Selling Points vastgesteld? Grote kans dat hun doelen en beleid zwabberen.

Daarnaast helpen Unique Selling Points met het vaststellen van een doelgroep. Als je iedereen wilt aanspreken, spreek je uiteindelijk niemand aan. Als je USP’s opstelt, dwing je jezelf om na te denken over wie je wilt bereiken.

Ten slotte helpen USP’s met het ontwerpen en schrijven van de website. Een tekstschrijver gebruikt Unique Selling Points bijvoorbeeld om overtuigende website-teksten voor een bedrijf te schrijven. Met een goed geschreven webtekst zien klanten direct dat ze voor je bedrijf willen kiezen. Een product of dienst kan nog zo goed zijn – als een bedrijf dat niet weet over te brengen aan de klant, heeft niemand er iets aan. Het bedrijf verkoopt niets, en de klant ziet niet dat dit bedrijf zijn of haar wensen perfect vervult.

  • Unique Selling Points helpen met het vaststellen van bedrijfsdoelen;
  • Unique Selling Points dwingen je na te denken over je doelgroep;
  • Unique Selling Points geven richting aan website-teksten.

usp-betekenis