Vragen over tekstschrijven? Neem contact op met Liesbeth.
Propositie: betekenis en voorbeelden
Denk je aan marketing, dan denk je aan een propositie. Een propositie vormt de basis voor wat en hoe je bedrijf communiceert. In dit blog lees je wat propositie betekent, inclusief voorbeelden. Ook lees je wat het verschil is met positionering.
Dit zijn de belangrijkste punten uit dit blog:
- Propositie is de beloofde waarde van een bedrijf.
- Goede proposities zijn kort, helder en onderscheidend.
- Vermijd modewoorden, focus op de kern.
- Verschil russen propositie en positionering: propositie richt zich op verkoop, positionering op onderscheidend vermogen.
Een propositie is de beloofde waarde die een bedrijf aan klanten biedt en vormt de basis voor communicatie. Het richt zich op behoeften, voordelen en onderscheidend vermogen. Propositie en positionering zijn gerelateerd, maar verschillend: propositie gaat over verkoop, terwijl positionering zich richt op onderscheidend vermogen.
Wat betekent propositie?
Een propositie verwijst naar de waarde die je als bedrijf belooft te leveren aan je klant. Het maakt onderdeel uit van de algemene marketingstrategie van een bedrijf. Een propositie geeft bijvoorbeeld richting aan de content op je website. Het moet te herkennen zijn in elke fase van de customer journey.
Het doel van een propositie is om te verkopen: wat ‘krijgen’ klanten als ze bij jou kopen? Een goede propositie vertelt een klant een van deze drie dingen (of alledrie):
- in welke behoefte het product voorziet;
- wat de voordelen van het product zijn;
- waarom dit product beter is dan dat van de concurrenten.
Voorbeelden van proposities
De beste proposities zijn kort, helder en toch onderscheidend. Zo is de propositie van Airbnb: “Book unique homes and experience a city like a local”. Als klant weet je direct waar je aan toe bent.
Een ander sterk voorbeeld is de propositie van Slack, een chat-app voor teams op werk. Met “Where work happens” geeft Slack precies aan welke waarde ze levert: productiviteit.
Ook de waardepropositie van Uber is sterk. Met “Always get the ride you want” spreken ze tegelijkertijd hun twee doelgroepen aan. Mensen die een taxi zoeken, herkennen zich erin. Ook voor chauffeurs is Uber’s waarde snel duidelijk: je bepaalt zelf wanneer je rijdt.
Tip om een propositie te bedenken
Tijdens het bedenken van een propositie moet je heel kritisch zijn. Sommige bedrijven begraven hun propositie in modewoorden en zinloze slogans. Blijf uit de buurt van woorden als innovatief en klantgericht, daar prikt de klant doorheen. Probeer echt tot de kern van jouw product of dienst te komen.
Verschil tussen propositie en positionering
Soms wordt propositie verward met positionering. Niet gek, want de begrippen hebben veel met elkaar te maken. Sterker nog: positionering doe je vaak aan de hand van je propositie.
Bij positionering verbind je de eigenschappen en kenmerken van je merk op zo’n manier dat je een unieke positie krijgt in het hoofd van je doelgroep. De nadruk ligt bij positionering op hoe jij je onderscheidt van concurrenten. Hoe wil je dat een klant jou ziet ten opzichte van je directe concurrenten?
Samengevat: propositie is een belofte in een of twee zinnen, positionering is een heel proces. En waar propositie zich richt op verkoop, ligt de focus van positionering op het onderscheidend vermogen.
Tot slot
We hopen dat je nu meer inzicht hebt in het belang van propositie en positionering binnen de marketingstrategie van je bedrijf. Door te investeren in een sterke propositie en duidelijke positionering, kun je effectiever communiceren met je doelgroep en je onderscheiden van de concurrentie.