Vragen over tekstschrijven? Neem contact op met Liesbeth.
Bouncepercentage: betekenis en voorbeelden
Als je met contentmarketeers werkt, hoor je de term bouncepercentage of bounce rate weleens voorbijkomen. Maar wat betekent dat ook alweer? En wanneer is een bounce rate goed of slecht? Wij leggen het je uit.
Bouncepercentage betekenis
Om bouncepercentage (of bounce rate) goed te begrijpen, moet je eerst weten wat een bounce is. Een bounce is een sessie waarbij maar één pagina van je website wordt geladen. Oftewel: een bezoeker bezoekt één pagina en verlaat de website zonder door te klikken naar andere pagina’s.
Het bouncepercentage is het percentage van alle sessies op je website waarbij gebruikers één pagina hebben bekeken.
Een voorbeeld: stel dat jouw website vandaag 100 keer wordt bezocht. Dat zijn 100 losse sessies. Als in 30 van die 100 sessies één pagina wordt bekeken, is het bouncepercentage van je website 30%.
Je kunt het bouncepercentage berekenen voor zowel een website als een losse webpagina. Waarom dat onderscheid belangrijk is, leg ik je hieronder uit.
Welk bouncepercentage is goed of slecht?
Of een bouncepercentage goed of slecht is, hangt af van je website of de specifieke webpagina.
Zo publiceerden wij laatst een blog met ‘feiten over de Franse taal‘. In dit blog lees je als bezoeker alle ins en outs over het Frans. Alle relevante informatie over de taal vind je op deze ene pagina. Grote kans dus dat als bezoekers het blog eenmaal hebben gelezen, ze daarna weggaan omdat ze antwoord kregen op hun vraag.
Het resultaat is een hoog bouncepercentage. Maar dat is hier niet per se slecht dus.
Onze website heeft uiteraard een homepage. Hier verwijzen we door naar al onze contentmarketing-, SEO- en vertaaldiensten. Met andere woorden: op deze pagina willen we juist een laag bouncepercentage zien. We willen immers dat bezoekers na de homepage doorklikken naar andere pagina’s.
Je kunt dus pas zeggen of een bounce rate goed of slecht is, afhankelijk van het type pagina of website die je analyseert.
Hoe verlaag ik de bounce rate van een pagina of website?
We schreven eerder al eens een blog met tips om meer traffic te genereren naar je website. Wil je de bounce rate van een pagina of je hele website verlagen? Zorg er onder andere voor dat je website snel laadt, zodat bezoekers niet wegklikken vanwege de lange laadtijd. Voor meer tips, check tip 7 van dat blog.