Vragen over tekstschrijven? Neem contact op met Liesbeth.
Alles over klikfrequentie (CTR)
Wil je dat je website beter wordt gevonden en ben je je aan het oriënteren op een goede contentstrategie? Dan ben je vast al verschillende afkortingen tegengekomen, zoals SEO, CTA en CTR. We leggen deze termen uit zodat precies duidelijk is waar je allemaal op moet letten.
In dit blog vertellen we je alles over CTR. De belangrijkste punten:
- CTR staat voor click-through rate, dat betekent klik-frequentie.
- De CTR geeft aan hoeveel mensen er daadwerkelijk op jouw link klikken vanuit de zoekresultaten.
- Je berekent de CTR door het aantal kliks te delen door het aantal weergaven, en dit te vermenigvuldigen met 100%.
- CTR is belangrijk, omdat het aangeeft hoe relevant gebruikers je content vinden en hoe effectief je SEO-strategie is.
- De organische positie op de SERP heeft veel invloed op de CTR, waarbij hogere posities leiden tot hogere CTR’s.
- Een hogere CTR betekent dat je contentstrategie werkt en meer mensen doorklikken naar je website, waardoor je uiteindelijk meer kans hebt op conversies.
Wat is CTR?
De afkorting CTR staat voor click through rate – de klikfrequentie. Het is een percentage dat laat zien hoeveel mensen er daadwerkelijk op jouw link klikken vanuit de SERP (search engine results page).Â
Dus iemand die zoekt op de keywords die je gebruikt, komt jouw webpagina tegen in de zoekresultaten. Hoeveel gebruikers er op jouw link klikken ten opzichte van de gebruikers die het resultaat wel zien maar er niet op klikken, resulteert in de CTR.Â
CTR berekenen
De CTR is heel makkelijk te berekenen. Je neemt het aantal kliks op je link en deelt dat door het aantal weergaven. Als je dit vermenigvuldigt met 100%, heb je het CTR-percentage.Â
Stel dat je 25 kliks hebt en 1000 weergaven, dan is je CTR-percentage 2,5%.
Waarom is de CTR belangrijk?
De CTR geeft aan hoe relevant gebruikers denken dat jouw resultaat is. Je ziet dus hoe goed je content aansluit op de wensen van je doelgroep en hoe effectief je SEO-strategie is. Je wilt een zo hoog mogelijke CTR hebben: een hoger percentage geeft aan dat meer gebruikers jouw resultaat als relevant ervaren.
Invloed van positie op CTR
De organische positie heeft veel invloed op de CTR. Je content kan nog zo goed zijn: als je op pagina 3 staat, ziet niemand je pagina en is je CTR 0. Een hoge organische positie op de SERP bereik je onder andere door rekening te houden met keywords en zoekintentie.
De gemiddelde CTR voor de bovenste plek is 27,6%. Voor plaats 10 is dit nog maar 2,4%. De felbegeerde bovenste plek levert ook daadwerkelijk meer kliks op. De top 3 is samen zelfs goed voor meer dan de helft van de kliks (54,4%). Het loont enorm om te investeren in passende content van hoge kwaliteit, zodat je goed scoort op de eerste pagina.
Streef naar een hoge CTR
Een hogere CTR laat zien dat je contentmarketing werkt. Hoe hoger dit percentage ligt, hoe meer mensen op de link geklikt hebben. Dit geldt voor zowel organisch als betaald verkeer. Het doel is dat bezoekers in je funnel terechtkomen en uiteindelijk je product of dienst kopen.Â