Ieder SaaS-bedrijf weet hoe belangrijk contentmarketing is.
Maar contentmarketing speelt zelden de hoofdrol in het marketingplan.Â
Doordat content niet de hoofdrol speelt, zijn de meeste SaaS-blogs ook niet in staat om de gewenste leads en conversies te produceren.
Als SaaS-marketeer heb je sterk uiteenlopende uitdagingen. Vaak is het een bijna onmogelijke opgave om content te produceren die serieus bijdraagt aan de marketing van je bedrijf.Â
Dus, hoe kunnen SaaS-bedrijven nu écht hun contentgame upgraden?
In dit blog lees je wat de 4 pijlers van succesvolle content zijn. Â
1. Fundamentele content is de basis van je strategieÂ
Je SaaS-contentstrategie begint met fundamentele content.
Het doel van fundamentele content voor SaaS-contentmarketing? Je zichtbaarheid vergroten en organische zoekresultaten van je productpagina’s verbeteren.
Fundamentele content kunnen we opsplitsen in drie categorieën:
- Primaire content oftewel money content
- Secundaire content
- Tertiaire content
Primaire content
In welke branche je ook actief bent, er zijn een aantal keywords die extreem waardevol zijn voor je bedrijf. Deze waardevolle keywords zijn ontzettend relevant voor jouw business en hebben veel zoekvolume.Â
Daarom noemen we deze content ook wel ‘money content’.
Met primaire content target je de meest waardevolle zoektermen: de belangrijkste keywords waarvoor je wilt ranken.
Stel dat je bedrijfssoftware verkoopt. Dan zijn dit voorbeelden van belangrijke termen:
- CRM-software
- Projectmanagement-tool
- HRM-softwareÂ
Verkoop je een reserveringssysteem voor horecabedrijven? Dan zijn dit belangrijke termen:
- Online reserveringssysteem
- Reserveringssysteem
- Restaurant-software
De SEO-concurrentie voor deze termen is vaak extreem hoog. Om te ranken, moet je content creëren die beter is dan die van je concurrenten. Daarnaast moet je gaan investeren in linkbuilding.Â
Secundaire content
Je secundaire content zijn pagina’s die zijn geoptimaliseerd om te ranken op zoektermen die een specifieke doelgroep targeten. Secundaire content is dus meer toegespitst dan primaire content.
Bedenk je dus of jouw software zich richt op specifieke branches of doelgroepen.
Voorbeelden van onderwerpen voor secundaire content:
- Bedrijfssoftware voor accountancy
- Urenregistratie tool voor de zorg
- Software voor bouwbedrijven
- Boekhoudprogramma voor zzp’er
- Facturatie-software mkbÂ
Tertiaire content
Met de tertiaire content ga je dieper in op een specifiek probleem. Zo target je topics die sterk gerelateerd zijn aan het probleem dat jouw software oplost.Â
Want door alleen te focussen op je producten ben je heel beperkt in de mogelijkheden.Â
Het zit namelijk zo: jouw potentiële klant is niet per definitie op zoek naar jouw oplossing. Ze zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem. En jij kunt dat oplossen.
De onderwerpen die sterk gerelateerd zijn aan jouw business zijn vaak het waardevolst. Je kunt de tertiaire content interpreteren als SEO teksten.Â
Voorbeeld
Een startende zzp’er wil weten hoe je een factuur opstelt. Jij maakt content waarin je stap voor stap uitlegt hoe je een factuur maakt en je geeft tips. Tegelijkertijd laat je zien dat het maken van een factuur makkelijker kan met jouw software.Â
In eerste instantie was de startende zzp’er niet op zoek naar jouw software. Maar tijdens het lezen komt hij of zij erachter dat het een superhandige oplossing is.Â
Tip: zelf SEO-teksten schrijven? In dit blog 11 tips voor hoog ranken met de beste content
Samenvattend: stel, je verkoopt facturatie-software voor zzp’ers, dan kan je content er zo uitzien.
Als je onze opzet gebruikt, target je de volgende zoektermen met je ‘money content’ (primaire content):Â
- facturatie-software
- facturatie-programma
- facturatie-tool
Deze termen target je met je secundaire content:
- Facturatie-software voor zzp’ersÂ
- Factureren voor zzp’ers
Deze topics target je met je tertiaire content:
- Wat is een factuur?
- Hoe maak je een factuur?
- Hoe stel je een factuur op?
2. Geef je bezoekers de informatie die ze willen
Als je je contentstrategie opbouwt, doe je dat meestal met de intentie om traffic en leads te genereren.Â
Maar contentmarketing werkt ook perfect om bestaande klanten het maximale uit je software te laten halen.Â
Goede customer-success-content is minstens zo belangrijk voor SaaS-bedrijven. Dit zijn de twee belangrijkste redenen:
- Customer-success-content verhoogt de tevredenheid van klanten
- Een database met support-artikelen verlaagt de druk op de klantenservice
Heel simpel gezegd moet je als SaaS-bedrijf rekening houden met twee soorten bezoekers: prospects en klanten. Van beide groepen kun je redelijk inschatten welke informatie ze willen zien.Â
Een prospect wil:
- weten wat de functionaliteiten van jouw software zijn
- weten wat je software kost
- weten hoe andere mensen jouw software ervaren en beoordelen
- snel antwoord op vragenÂ
Om aan de informatiebehoefte van je prospect te voldoen, heb je deze content nodig:
- een prijspagina met prijzen en functionaliteitenÂ
- testimonials
- een FAQ-pagina
3. FlowÂ
Flow lijkt misschien een vaag begrip. Maar hier komen je content-doelen, user experience en content samen.Â
Contentmarketing is niet een opzichzelfstaand marketingkanaal. En: content is meer dan alleen de woorden op een webpagina.
Vergelijk de flow van je contentmarketing met een Formule 1-race. Het doel is heel simpel: de race winnen.Â
Maar om te winnen moet iedereen hetzelfde doel nastreven. Als de pit-crew niet in lijn is met het doel, en in plaats daarvan nieuw gereedschap gaat testen, wordt de kans om te winnen significant kleiner.Â
Voor content geldt precies hetzelfde. Een voorbeeld: als het genereren van leads je doel is, moet je duidelijke CTA’s hebben die daaraan bijdragen. Anders wordt de kans dat een bezoeker converteert significant kleiner.Â
User experience
User experience speelt een belangrijke rol bij je flow. De content moet afgestemd worden op je doelen. Vervolgens moet de user experience ervoor zorgen dat de bezoeker naar de logische volgende stap wordt geleid.
Het toevoegen van afbeeldingen, visuele content (zoals banners of video’s) en CTA’s is een effectieve manier om de user experience te verbeteren. Tegelijkertijd leidt je hiermee de bezoeker naar jouw doel.
In dit voorbeeld wordt een hoofdstuk samengevat in een afbeelding:
Interne linksÂ
Ook interne links zijn nodig voor je flow. Interne links zijn meer dan een manier om te optimaliseren voor SEO.Â
Interne links zijn ook een manier voor je bezoekers om meer informatie te vinden, en ze een stap dichterbij een conversie te brengen.
Je gebruikt de content op je tertiaire pagina’s om bezoekers naar je primaire en secundaire pagina’s te leiden.
4. Branding en visieÂ
Als SaaS-bedrijf los je een probleem op met software. Waarom? Omdat je ervan overtuigd bent dat andere bedrijven beter presteren met jouw software. Je bouwt een merk op basis van die visie.Â
Met je merk sta je ergens voor.Â
Je kunt het je missie, visie of why noemen. Maar hoe je het ook noemt, je merk en waarvoor je staat is superbelangrijk. In een sterk concurrerende markt is het zelfs doorslaggevend.Â
De visie van jouw SaaS-bedrijf op de markt, op een probleem dat je oplost, op een branche, of op een specifiek bedrijfsproces? Dat is de katalysator van je content.Â
Het maakt jou anders dan je concurrenten.Â
Als jouw visie niet is verwerkt in je content, kan de content van iedereen zijn. Daarom is het superbelangrijk om de visie van je SaaS-bedrijf altijd zichtbaar te maken.
Dat betekent uiteraard niet dat je altijd hetzelfde verhaaltje moet oprakelen in je blogs.Â
Voorbeeld:Â
Een van onze klanten is er heilig van overtuigd dat bedrijven die niet digitaliseren geen toekomst hebben.Â
Zeggen we dat in elk blog? Nee, maar ‘toekomst’ en ‘digitaliseren’ geven genoeg handvatten om de visie te uiten.Â
Ter afsluiting
Als je je contentgame wilt upgraden zijn deze 4 elementen onmisbaar.
De combinatie tussen fundamentele content, voldoen aan de informatiebehoefte van je prospect en klant, ‘flow’ genereren en je merkwaarde benutten is super krachtig.
- Fundamentele content zorgt ervoor dat je alle topics die gerelateerd zijn aan je software target.
- Door aan de informatiebehoefte van je prospects en klanten te voldoen bouw je aan een goede relatie.
- Met ‘flow’ zorg je ervoor dat alles en iedereen samenwerkt om je contentmarketing-doelen te bereiken.
- Een overtuigende visie en een krachtig merk maken je content extra sterk, hiermee onderscheid jouw software zich van de concurrentie.Â