Ons praktische stappenplan voor het schrijven SEO-teksten die ranken

SEO

wat zijn zoekresultaten?

Inhoudsopgave

Om je SEO-strategie uit te voeren, heb je geschreven content nodig. De content die je creëert om te ranken voor een specifieke set met keywords worden vaak SEO-teksten genoemd. En het schrijfproces wordt SEO schrijven genoemd. 

Maar wat houdt het schrijven van SEO-teksten precies in? En hoe schrijf je voor zoekmachines en voor mensen tegelijk? 

In deze gids beantwoord ik al je vragen en deel ik ons schrijfproces waarin ik je stap-voor-stap laat zien hoe SEO-teksten schrijven bij Machielsen. 

Dit is exact hetzelfde proces dat onze professionele SEO-tekstschrijvers gebruiken om SEO-content te maken waar onze klanten mee ranken.

Dit blog in 30 seconden:

  • SEO-teksten zijn geschreven content bedoeld om hoog te ranken in zoekmachines.
  • Richt je op zoekintentie, autoriteit en on-page optimalisatie om te ranken.
  • Zoek naar relevante onderwerpen met potentieel, niet alleen op basis van zoekvolume.
  • Begrijp de zoekintentie en pas je tekststructuur en format hierop aan.
  • Maak gebruik van een template, verbeter en optimaliseer je content, en voeg interne links toe voor topic authority.

Wat is “schrijven voor SEO” precies?

Als je een SEO tekst gaat schrijven, dan maak je content met de intentie om op de eerste pagina van de zoekmachine te komen. 

Om hoog te ranken, moet je je richten op drie dingen:

  • Zoekintentie. Je moet snappen wat voor content zoekers nodig hebben als ze specifieke keywords zoeken.
  • Autoriteit. De content moet inhoudelijk sterk zijn en je moet beter aan de zoekintentie voldoen dan je concurrenten. 
  • On-page optimalisatie. Alle SEO-elementen op je pagina moeten geoptimaliseerd zijn. Alt-tags, meta tags, interne links en html heading tags. 

Dit is mijn definitie van een SEO-tekst

Heel simpel gezegd zijn SEO-teksten geschreven om goed te ranken in zoekmachines zoals Google of Bing. SEO is een kanaal om traffic te genereren. En het zoekvolume dat de keywords meebrengen, bepaalt voor een groot deel hoeveel traffic je naar je website krijgt.

Waarom is SEO-schrijven belangrijk?

Bijna iedere zoektocht naar een product of dienst start online, met een zoekopdracht in Google of Bing. Jouw klanten zijn dus actief op zoek naar informatie. 

Soms schuilt er een commerciële intentie in de zoektocht. Maar vaak zijn je klanten op zoek naar informatie. Dit heeft met de klantreis te maken. 

Bedrijven adverteren vaak op commerciële zoektermen die sterk gerelateerd zijn aan de dienst of het product. Maar daardoor ben je heel beperkt in de mogelijkheden. 

Jouw potentiële klant is niet per definitie op zoek naar de oplossing die jij biedt. Ze zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem, dat jij kunt oplossen. 

De informatieve onderwerpen die sterk gerelateerd zijn aan jouw business zijn vaak het waardevolst.

Hoe bereik je je klant in de informatieve fase? Je kunt alleen ranken in de zoekmachine als je investeert in het schrijven van SEO content. 

Deze blogs vind je misschien ook interessant

Dit is ons stappenplan voor het schrijven van SEO teksten 

Het proces om te schrijven voor SEO is heel simpel, het proces bestaat uit 7 overzichtelijke en praktische stappen. Je hoeft geen gebruik te maken van SEO-tools en je hebt geen technische kennis nodig.

Ik geef je praktische tips die iedereen kan uitvoeren.

Stap 1. Bepaal het onderwerp 

Als je een SEO-tekst gaat schrijven, is het belangrijk om te schrijven over een onderwerp met genoeg potentie. 

Zo bepaal je of een onderwerp genoeg potentie heeft: 

  • Op basis van relevantie
  • Op basis van zoekvolume

Het liefst wil je een SEO-tekst schrijven voor een onderwerp waar veel op gezocht wordt en dat heel relevant is voor je doelgroep. 

Mijn advies: laat je niet te veel leiden door zoekvolumes. Want als je een SEO-tekst schrijft voor een specifieke doelgroep, is het mogelijk dat je over een bepaald onderwerp schrijft en keywords gebruikt die nauwelijks zoekvolume hebben. 

Voorbeeld: we schreven een SEO-blog dat specifiek ingaat op marketingtactieken voor advocaten en juristen. Het zoekvolume op de keywords is laag, maar het onderwerp is heel relevant. 

Hoe vind je geschikte onderwerpen?

Het ligt voor de hand dat een personal trainer een tekst schrijft voor de volgende zoektermen: “personal trainer”, “personal trainer Amsterdam” en “bootcamp Amsterdam”. 

Maar je moet proberen om erachter te komen waarom mensen precies op zoek gaan naar een personal trainer. Als je kunt achterhalen waarom mensen een personal trainer nodig hebben, voordat ze zelf weten dát ze een personal trainer nodig hebben, heb je goud in handen.

In het geval van de personal trainer kan dit de volgende onderwerpen opleveren:

  • Kan ik afvallen door intermittent fasting?
  • Hoe begin ik met sporten
  • Hoe krijg ik een afgetraind lichaam?
  • Wat is een gezonde levensstijl?
  • Hoe blijf ik gemotiveerd om te sporten?

Nu is het tijd om het traffic-potentieel vast te stellen. Dat doe je zo: Google een van de onderwerpen die je hebt bedacht.

Voorbeeld van zoekwoorden

Vervolgens kun je met een SEO-tool de url’s van de topresultaten analyseren. Zo kun je de gebruikte keywords achterhalen. 

Keywords achterhalen

Op deze manier vind je snel relevante onderwerpen en krijg je direct inzicht in de zoektermen en de potentie.

Vervolgens kun je met een SEO-tool de url’s van de topresultaten analyseren. Zo kun je de gebruikte keywords achterhalen. 

Zo vind je snel een geschikt onderwerp en heb je direct het traffic-potentieel vastgesteld.

Keyword variaties

Stap 2. Zoekintentie vaststellen

Zoekintentie is het uiteindelijke doel van de persoon die een zoekopdracht uitvoert. 

Het doel bepaalt wat mensen precies zoeken. Daarom is het belangrijk om de zoekintentie te begrijpen en je tekst hierop te optimaliseren. Als je SEO-tekst niet matcht met de zoekintentie is de kans dat je hoog gaat ranken nihil. 

Door de zoekintentie te bepalen, leg je de structuur en opzet van je blog voor een groot deel vast. Je moet namelijk content produceren die qua inhoud overeenkomt met de content op de topposities in Google. Dat is de content waar mensen naar op zoek zijn – Google rankt die pagina’s niet voor niets bovenaan. 

Volg deze twee stappen:

  • Stel vast welk type content rankt. 
  • Stel vast welk type format rankt. 

Google je onderwerp en analyseer de SERP. Waaruit bestaan de resultaten? Blogberichten, dienstenpagina’s, categoriepagina’s of landingspagina’s? Zie je featured snippets, video’s en afbeeldingen?

SERP voorbeeld

Welk type format rankt hoog? Zijn het uitgebreide handleidingen, stap voor stap-blogs, opiniestukken, blogs met veel voorbeelden of lijsten? 

WAt is een kpi?

Nu je weet welke content matcht met de zoekintentie van je doelgroep, is het tijd om iets dieper te gaan. 

Stel vast welk type format rankt. 

Welk type format rankt hoog? Zijn het uitgebreide handleidingen, stap voor stap-blogs, opiniestukken, blogs met veel voorbeelden of lijsten? 

Nu je weet welke content matcht met de zoekintentie van je doelgroep, is het tijd om iets dieper te gaan. 

Stap 3: Wat heb je nodig om te ranken?

Op basis van de gevonden keywords en zoekintentie maak je een template. In deze fase breng je in kaart waarover je gaat schrijven. 

Voer je hoofd-keyword in je SEO-tool en check welke ondersteunende keywords je kunt gebruiken. In dit geval zie je vooral toevoegingen aan het hoofd-keyword, zoals ‘wat is een KPI’ en ‘betekenis KPI’. Deze keywords geven je vooral inzicht in wat zoekers willen zien op deze pagina.  

RAnken met je de juiste keywords

Je kunt ook gebruik maken van Google suggesties. 

Dit doe je zo:

  1. Google je zoekterm
  2. Analyseer de ‘gerelateerde zoektermen’
  3. Voeg de aanvullende termen toe aan je blog

voorbeeld van LSI

Stap 4: Maak een opzet en schrijf

SEO-schrijven begint met overzicht. Zelfs voor een ook voor een professionele SEO-tekstschrijver kan het schrijfproces een uitdaging zijn. 

Daarom is het belangrijk om met een goed doordacht template te werken. 

Je maakt het template op basis van het onderzoek dat je in stap 1,2 en 3 hebt uitgevoerd. 

Opzet maken voor een SEO tekst

In deze fase brengen we alle onderdelen samen in een opzet van je SEO-tekst. 

Met dit overzicht heb je helder waarover je precies gaat schrijven. Hiermee kun je gestructureerd aan je SEO-content werken.   

  • Header: Wat is een KPI? Betekenis en uitleg 
  • Subheader: Betekenis KPI
  • Image: Infographic style 
  • Subheader: Voorbeelden van KPI’s
  • Subheader: Waarom zijn KPI’s belangrijk?  
  • Subheader: Werken met KPI’s

Schrijf de ruwe tekst

Je hebt je onderzoek vertaald naar een template. Nu kan het SEO schrijven beginnen.  En na het schrijven van honderden SEO-teksten is dit de belangrijkste tip die ik je kan geven. 

Begin met schrijven en stop niet! 

Je moet echt niet verwachten dat je in één keer een perfecte tekst op papier krijgt. Begrijp me niet verkeerd, ik wil ook het liefst direct de eindversie van mijn tekst schrijven. Maar het is mij nog nooit gelukt.

In deze fase is perfectie niet belangrijk: het gaat erom dat je de inhoud op papier krijgt. Je moet je best doen om elke vorm van onderbreking van je schrijven te vermijden.

Dus: niet nadenken, maar schrijven. 

SEO teksten laten schrijven

Je SEO-teksten moeten zich uitbetalen in zichtbaarheid, traffic en conversies. Dit lukt de meeste organisaties niet. En dat terwijl SEO-teksten je eigenlijk een voorsprong moeten geven.

Huur onze SEO-tekstschrijver in en krijg de traffic en conversies waar je recht op hebt.

Stap 5. Verbeter je SEO tekst

Is het gelukt om je tekst op papier te krijgen? Dan is het nu tijd om de content te verbeteren.  Dat begint met inhoudelijke feedback en een check op taalfouten. Laat iemand anders je SEO-tekst lezen en vraag om feedback. 

Bij Machielsen laten we onze teksten ook altijd reviewen door een tweede schrijver.

Daarna is het belangrijk om de tekst netjes op te maken. Want de opmaak van je content is minstens zo belangrijk als het schrijven van je tekst. Niemand houdt ervan om een tekst te lezen die oneindig lijkt. 

Dit schrikt af

Slecht leesbare tekst voorbeeld

Dit nodigt uit:

Goed leesbare tekst voorbeeld

Je moet de content opbreken in alinea’s en zorgen voor afbeeldingen. De afbeeldingen hoeven niet heel fancy te zijn, zolang ze maar bij de tekst passen. 

De afbeeldingen maken de tekst niet alleen beter leesbaar. Als je afbeeldingen laat aansluiten op de tekst, help je de lezer om de tekst beter te begrijpen. 

Bovendien zijn de afbeeldingen een extra kans om je content te optimaliseren voor SEO, dit doe je door de alt-teksten te optimaliseren.

Ook interessant

Stap 6. On-page optimalisatie en publicatie

Je schrijft een SEO-tekst niet voor de zoekmachine, maar een zoekmachine ‘leest’ een pagina wel op een andere manier dan een mens. Zoekmachines lezen de code en kijken naar de metadata om je content beter te begrijpen. 

Daarom is het belangrijk om alle on-page elementen van je SEO tekst te optimaliseren. Dit zijn de belangrijkste elementen waar je rekening mee moet houden:

  • SEO title
  • Meta description
  • Alt-tags van afbeeldingen
  • De url 
  • Schema mark-up 

Veel schrijvers vinden het een uitdaging om een goede SEO-title en meta description te schrijven. Dit zijn drie tips voor een goede titel:

  • Zet je belangrijkste keyword in de title tag. Niet zo belangrijk meer als vroeger, maar de title tag is nog steeds een belangrijk on-page SEO-signaal.
  • Begin de title bij voorkeur met het belangrijkste keyword. Uit onderzoek van Moz blijkt dat title tags die beginnen met het keyword, beter presteren dan title tags waarin het keyword aan het eind van de tag wordt gebruikt.
  • Gebruik het keyword in de description tag. Hoewel de meta description geen directe ranking-factor is, heeft een goede meta description wel invloed op de click-through rate. En de CTR is wél een directe ranking factor.

Check je concept-blog voor de laatste keer en je blog klaar voor publicatie! 

Stap 7. Interne links toevoegen

Het toevoegen van interne links is mijn favoriete stap. De meeste SEO-specialisten vergeten dit namelijk. 

Nadat je je content gepubliceerd hebt, moet je twee dingen doen. 

  1. Linken vanuit je nieuwe SEO-tekst naar andere blogs op je website
  2. Linken vanuit oude content naar je nieuw gepubliceerde content

Het toevoegen van interne links heeft een aantal voordelen. Dit zijn de belangrijkste: 

  • Je website wordt gebruiksvriendelijker. De interne links maken het namelijk makkelijk om van en naar de content te navigeren. 
  • De anchortekst (de tekst op de link) geeft Google een hint over de inhoud van de pagina.
  • Interne links geven ‘link juice’ door.
  • Met interne links bouw je aan ‘topic authority’

Tot slot

In deze gids heb je geleerd hoe je effectieve SEO-teksten kunt schrijven. Je hebt ontdekt hoe je de zoekintentie begrijpt, autoriteit opbouwt en on-page optimalisatie toepast.

We hebben besproken hoe je geschikte onderwerpen vindt en het traffic-potentieel bepaalt. Je hebt geleerd hoe je een gestructureerde opzet maakt en je SEO-content verbetert. Daarnaast hebben we het belang van titels, metadata en interne links benadrukt. Nu kun je je tekst publiceren en werken aan het opbouwen van topic authority.

Met deze kennis kun je je online zichtbaarheid vergroten en meer verkeer naar je website trekken.

Jouke de Jong

Jouke de Jong

Jouke is SEO specialist en storyteller. Als je verhaal te ingewikkeld is, luistert niemand. Je wilt laten zien dat jouw dienst het probleem van je klant oplost, in welke taal dan ook.