Hoe schrijf je een blog dat echt gelezen wordt? Stappenplan voor succesvolle blogs

Content

blog schrijven 8 tips

Inhoudsopgave

Iedereen kan een blog schrijven, maar niet iedereen kan een blog schrijven dat goed wordt gelezen. 

Met deze tips leer je hoe je een goed blog kunt schrijven dat mensen wel willen lezen, en waarmee je duizenden bezoekers per maand genereert.

Dit blog in 30 seconden:

  • Vind een relevant onderwerp met behulp van een SEO-tool.
  • Bepaal de zoekintentie en schrijf content die hiermee overeenkomt.
  • Maak een gestructureerde opzet voor je blog en schrijf een ruwe versie.
  • Vraag feedback, verbeter de tekst en maak het blog klaar voor publicatie.
  • Kies een aantrekkelijke titel en zorg voor een goed opgemaakte blogpost.

Laten we aan de slag gaan 👇

Stap 1: Vind een relevant onderwerp voor je blog

Een onderwerp is relevant als het interessant is voor je doelgroep. 

Als je barst van de inspiratie en al precies weet welke onderwerpen relevant zijn voor je doelgroep, noteer dan alle onderwerpen die je te binnen schieten. 

Als je geen idee hebt welke onderwerpen relevant zijn, dan kun je daarachter komen met behulp van een SEO-tool. Keywords met veel zoekvolume hebben zich al bewezen. Als er iedere maand veel gezocht wordt op een specifieke term, is de term relevant bij je doelgroep. 

Het proces is heel simpel:

  1. Open je SEO-tool en ga naar de keyword-sectie
  2. Voer een relevant keyword in 
  3. Bekijk keywordvariaties 
  4. Selecteer interessante keywords

onderwerpen voor een blog vinden

Je hebt dus een SEO-tool nodig. Wij gebruiken een betaalde variant van SEMrush, maar bijna alle SEO-tools bieden een (beperkte) gratis variant aan.

Noteer ongeveer 10 onderwerpen, maak een spreadsheet aan of sla de onderwerpen op in je SEO-tool. 

Kies een van de onderwerpen waarover je wilt gaan schrijven, voordat je naar de volgende stap gaat.

Stap 2: Bepaal de zoekintentie van het onderwerp

Voordat je begint met schrijven, is het cruciaal om te weten hoe je je blog moet schrijven. Dit heeft alles te maken met zoekintentie.

Dat zit namelijk zo: als je zoekt naar een blog waarin een iPhone 14 met een Samsung Galaxy 23 wordt vergeleken, heb je niks aan een landingspagina waar een iPhone 14 wordt aangeboden.

In beide gevallen is ‘iPhone 14’ het onderwerp, maar in beide gevallen wordt er naar iets anders gezocht.

Dus, als je een goed blog wilt schrijven, moet de content die je creëert matchen met de zoekintentie.

Hoe stel je de zoekintentie vast?

Het vaststellen van de zoekintentie is simpeler dan je denkt. Google is your friend. Het enige dat je hoeft te doen is je onderwerp googelen. Dan zie je direct welke resultaten op de SERP (search engine result pages) staan.

Als je bijvoorbeeld ‘groene smoothie’ zoekt in Google, zie je dat alle zoekresultaten recepten aanbieden. Je weet nu dat je een soortgelijk blog moet schrijven om aan de zoekintentie te voldoen (en om in de top 10 te ranken). 

de zoekintentie van een blog bepalen

Vergelijk dit met een andere zoekopdracht: ‘groene smoothie Amsterdam’. Nu zie je dat er alleen maar restaurants en vergelijkingsblogs ranken. In dit geval is het niet aannemelijk dat je met een recept in de top 10 gaat ranken. 

Deze blogs vind je misschien ook interessant

Stap 3: Maak het jezelf makkelijk met een opzet van je blog

Een blog schrijven is flink wat werk, ook voor professionele bloggers. Daarom gebruiken wij altijd een vast format om het schrijven van blogs makkelijker te maken. 

Ons format geeft houvast tijdens het schrijven en dwingt je om na te denken over de structuur. Het fijne van de vorige stap – de zoekintentie bepalen – is trouwens dat dit voor een groot deel de structuur al vastlegt.

Oké, daar gaan we. 

Houd er rekening mee dat we een opzet maken: in deze fase hoef je nog niet superconcreet te zijn. Het gaat echt om de ‘ruggengraat’ van je blog.

  • Header: Onze 15 lekkerste groene smoothies
  • Sectie 1: Wat zijn de voordelen van groene smoothies?
  • Sectie 2: Hoe maak je een groene smoothie?
  • Sectie 3: Welke ingrediënten kun je gebruiken? 
  • Sectie 4: 15 groene smoothie recepten 
    • Subsectie: 1-15: recepten
  • Sectie 5: samenvatting en outro 

Met dit overzicht heb je helder waar je precies over gaat schrijven. Hiermee kun je gestructureerd aan je blog werken. 

hoe maak je een opzet voor je blog

Je kunt het schrijven nog makkelijker maken door een vaste indeling per sectie aan te houden. Een vaste opzet maakt je research een stuk makkelijker en het zorgt voor consistentie. 

Op basis van dit overzicht kun je ook een begin maken met je on-page SEO-optimalisatie. Je kunt direct de HTML heading-tags toevoegen aan je blogpost.

  • H1: Onze 15 lekkerste groene smoothies
  • H2 1: Wat zijn de voordelen van groene smoothies?
  • H2 2: Hoe maak je een groene smoothie?
  • H2 3: Welke ingrediënten kun je gebruiken? 
  • H2 4: 15 groene smoothie recepten 
    • H3 Subsectie: 1-15: recepten
  • H2 5: samenvatting en outro 

Stap 4: Schrijf een ruwe versie

Goed, je basis staat als een huis. Het is de hoogste tijd om nu echt je blog te schrijven. Ik heb letterlijk honderden blogs geschreven, en dit is de belangrijkste tip die ik je kan geven. 

Begin gewoon met schrijven. Streef niet naar perfectie. Begrijp me niet verkeerd, ik wil ook perfecte content schrijven. Maar als je in dit stadium perfectie nastreeft, loop je direct vast. 

Waarschijnlijk staar je naar een leeg scherm en iedere zin of alinea schrap je sneller dan dat je kunt schrijven. 

Dus: niet nadenken, maar schrijven. 

Gebruik je goed doordachte opzet als leidraad en werk aan je eerste ruwe opzet. Je moet vertrouwen hebben in je schrijfkunsten. 

In deze fase maakt het niet uit hoe perfect je zinnen lopen: het gaat erom dat je de content op papier krijgt. Je moet je best doen om elke vorm van onderbreking van je schrijven te vermijden.

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar blijf doorgaan. Er is straks meer dan genoeg tijd om je ruwe opzet te finetunen en stukken te herschrijven. En om je gerust te stellen: ook professionele bloggers werken met een ruwe versie. Het gaat erom dat je iets tastbaars creëert waarop je kunt voortborduren.

Pas als je de eerste opzet hebt geschreven, kijk je het na en fiks je alle fouten. 

Stap 5: Vraag feedback op je blog

Eindelijk: de eerste ruwe versie van je blog is af!

Nu is het tijd om je blog te perfectioneren. Het beste dat je in deze fase kunt doen, is iemand anders je blog laten lezen en vragen om feedback. Je kunt feedback vragen op inhoudelijk vlak en je kunt een reviewer vragen om de tekst te scannen op taalfouten.

Bij Machielsen laten we onze teksten altijd reviewen door een tweede schrijver. Daarnaast is een check op de inhoud vaak net zo hard nodig. 

feedback vragen op een blog

We schrijven veel voor juridische bedrijven. Hier hebben we intussen jarenlang ervaring mee en we hebben veel kennis over deze branche. Toch zorgen we er altijd voor dat een jurist de teksten controleert. Hij of zij ziet direct of de tekst inhoudelijk 100% klopt. 

Je moet feedback absoluut nooit zien als kritiek of een aanval. 

Geef duidelijk aan waarover je precies feedback wilt ontvangen. In ons voorbeeld weten we dat onze juridische onderbouwing moet worden gecheckt en aangevuld. Daar vragen we dan ook expliciet naar. 

Door specifieke feedback te vragen, kun je je blog optimaal verbeteren.

Stap 6: Verbeter je ruwe blog-opzet

Misschien vind je het vervelend om feedback te krijgen, maar je moet beseffen waar je het voor doet: een inhoudelijk sterke tekst die hoog rankt in Google. Dankzij de feedback kun je gewoon een beter blog schrijven.

Als je feedback krijgt van anderen, gebruik je hun ideeën, adviezen en meningen om je blog te verrijken.

Lees de feedback aandachtig door, met een neutrale houding. Als ik feedback verwerk, is het enige wat ik denk: hoe kan ik dit gebruiken om het blog nog beter te maken? Natuurlijk zijn er ook punten waarmee je het niet eens bent. Je bent uiteraard niet verplicht om alle feedback te verwerken – het is uiteindelijk jouw blog.

feedback verwerken

Noteer alles en begin dan te werken aan de volgende versie. Probeer de feedback die je hebt gekregen zoveel mogelijk te verwerken in je tweede versie.

Nu mag je dan eindelijk streven naar perfectie. Je kunt zinnen herschrijven tot ze goed klinken en je mag schuiven met alinea’s om ze beter tot hun recht te laten komen.

Twijfel je nog over je blog, of ben je een beginnende schrijver? Dan kun je stap 5 en 6 nogmaals herhalen.

Stap 7: Je blog klaarmaken voor publicatie 

Je hebt je blog geschreven in een document, nu is het tijd om van document naar blogpost te gaan. 

The ugly truth: een slecht geschreven blog dat mooi is opgemaakt, wordt beter gelezen dan een goed geschreven blog dat slecht is opgemaakt.  

Besteed daarom veel aandacht aan het opmaken van je blog. Daarmee bedoelen we dat je jouw blog makkelijk leesbaar moet maken. 

Dit doe je in de editor van je website, WordPress bijvoorbeeld. Dit zijn onze beste tips & tricks om je blog mooi op te maken:

Voeg afbeeldingen toe

Afbeeldingen doen het altijd goed. Plaats relevante afbeeldingen tussen je tekst. Door afbeeldingen en tekst af te wisselen, houd je de aandacht van de lezer beter vast.

Schrijf korte zinnen en vermijd ingewikkelde woorden. 

Sommige schrijvers denken dat ze altijd moeilijke woorden moeten gebruiken, omdat ze anders niet serieus worden genomen. Maar eigenlijk maakt dit de tekst alleen maar slecht leesbaar. Woorden als echter, in beginsel, normaliter, idealiter, het feit dat, voorts en welke (in plaats van die) zijn echt niet cool.

Maak slim gebruik van titels, koppen en tussenkoppen. 

Met tussenkopjes leid je de lezer door je tekst. Je neemt je lezer als het ware bij de hand en laat zo zien wat de hoofdlijn van je tekst is. Met goede tussenkopjes begrijpt de lezer aan de hand van alleen de kopjes al wat de rode draad is van je tekst.

Lijstjes, lijstjes en lijstjes.

Je lezer houdt niet alleen van lijstjes omdat ze kort en bondig samenvatten wat er wordt gezegd. Ze breken net als afbeeldingen ook de tekst op.  

Het toevoegen van ondersteunende visuals en het opmaken van je blog is echt cruciaal. Kun je zelf visuals maken, zoals video’s, afbeeldingen of infographics? Dan moet je dit net zo serieus nemen als het schrijven zelf. 

Stap 8: Optimaliseer je blog

Je blog is bijna klaar voor publicatie. Tijd om de puntjes op de i te zetten.  

De beste titel wint het gevecht.

Het loont de moeite om goed over je titel na te denken. 

Bij het bedenken van een goede titel kun je een voorbeeld nemen aan clickbait-websites en roddelbladen. De content die ze publiceren is niet om over naar huis te schrijven, maar ook jij klikt regelmatig op zo’n clickbait-titel in je Facebook-tijdlijn. 

Zo eentje waarvan je denkt: ik weet dat het troep is, maar ik moet weten wat het antwoord is. 

Mensen zijn enorm leergierig en nieuwsgierig. Ze willen dus graag weten hoe je dingen doet. 

Een blog over vetverbranders kan de volgende titel krijgen: ‘natuurlijke vetverbranders op een rijtje’. Je kunt deze titel vrij makkelijk upgraden. Kijk eens naar deze twee varianten:

  • ‘Dit zijn 5 natuurlijke vetverbranders die écht werken’
  • ‘De 5 beste natuurlijke vetverbranders ’

Veel aantrekkelijker, toch?

Gebruike een korte en makkelijke url

Let er ook op dat de url van je blog kort en bondig is. Een extreem lange url kan de zichtbaarheid van je pagina schaden. Uit onderzoek blijkt zelfs dat korte url’s vaak beter ranken in de zoekresultaten van Google. 

  • Voorkom url’s als deze: https://thehealthissue.nl/2020/12/12/123456789/3/
  • Je kunt beter kiezen voor een url als deze: https://thehealthissue.nl/natuurlijke-vetverbranders/

Heb je je titel en de url geoptimaliseerd? Gefeliciteerd: je blog is klaar voor publicatie en onderweg naar de top van de zoekresultaten! 

Van stappenplan naar een waardevol blog

Je begon dit blog met de vraag: hoe schrijf ik een blog? 

Door deze 8 stappen te volgen kun je een goed en relevant blog schrijven. Een blog dat wel wordt gelezen en waarmee je veel traffic genereert. Blijf consistent in je aanpak en zorg voor waardevolle, relevante content. 

In dit blog heb je geleerd dat het schrijven van een effectief blog een proces is dat uit meerdere stappen bestaat, beginnend met het kiezen van een relevant onderwerp tot het optimaliseren van je blog voor publicatie. Je hebt de waarde van feedback leren waarderen en je hebt gelezen hoe belangrijk het opmaken van je blog is.

Ook heb je geleerd hoe een aantrekkelijke titel en een beknopte URL de lees- en klikpercentages kunnen verhogen.

Nu is het aan jou, succes met het schrijven van je blog! 

Jouke de Jong

Jouke de Jong

Jouke is SEO specialist en storyteller. Als je verhaal te ingewikkeld is, luistert niemand. Je wilt laten zien dat jouw dienst het probleem van je klant oplost, in welke taal dan ook.